Sunday, March 1, 2009

Bahasa Jiwa Bangsa...


Isu PPSMI tak dinafikan sekarang... masing2 beri pelbagai telahan ,cadangan , komentar , bantahan ....
Umum tahu , PPSMI secara literalnya sbgai persediaan generasi akan datang berdiri sama tinggi , duduk sama rendah dengan negara2 maju lain .....
Hakikat , bahasa Inggeris sebagai bahasa global tak dapat dinafikan semua pihak kena terima dengan hati terbuka...
Tapi , pelaksanaan ke arah memastikan semua generasi kita dapat menguasai Bahasa Inggeris perlu lebih berfokus jangan ibarat melepas batuk di tangga ....semua aspek perlu diteliti ...dari segi persediaan Pendidik , persekitaran pelajar , gaya hidup , pihak pelaksana spt KPM , JPN dan PPD serta LPM perlu lebih relevan dan menyeluruh.....
Hari tu , aku sempat pergi JPNJ , ada kolokium ttg PPSMi dr sudut guru BM ....sec persenal aku rasa ada pro & kontra nya...mesti ditinbang tara dari pelbagai segi.....ada seorang guru ni , aku rasa GPK1 sekolah rendah kat Kulai...dia cukup x bsetuju dgn PPSMi ...katanya ... LPM dah turunkan % bg pelajar yg dapat A Sains & Mate UPSR....dapat 65% pun dah dapat A...Masya Allah ...terkejut jugak aku ...takkan lah gitu sekali ....mana kualiti genarasi pelapis nanti....emm...harapan aku biarlah kita mampu menguasai kedua2 bahasa , kerana BM bahasa ibunda turun temurun , BI bahasa global...jangan pulak , anak kera di hutan disusukan , anak di rumah mati kelaparan!!!!!!!!!

No comments:

Post a Comment